Koniec digitálnych mixážnych pultov YAMAHA CL & QL. Bude nová YAMAHA DM5?
Pridané 7.11.2024 11:15:00 Počet zobrazení 31
CL-ky a QL-ky od YAMAHY končia bude nová YAMAHA DM5 ako náhrada???
Koniec digitálnych mixážnych pultov YAMAHA CL & QL. Bude YAMAHA DM5 ako náhrada?
Pred niekoľkými týždňami prešla komunitou živého ozvučovania trochu vlna šoku, keď Yamaha oznámila, že ukončí výrobu svojich mixážnych pultov série CL a že stoly série L budú tiež vyradené z prevádzky, kým sa nevyčerpajú zásoby. Výroba oboch sérií je naplánovaná na koniec marca 2025.
Musím sa priznať, som smutný.
Séria CL, ktorá bola predstavená pred viac ako 12 rokmi – čo je vo svete digitálneho audia viac ako na celý život – pozostávala z troch modelov s cenou od necelých 17 000€ do niečo cez 30 000€, zatiaľ čo séria QL (predstavená o rok neskôr) ponúkala dva modely za street price okolo 10 000€ (QL1) a 16 000€ (QL5).
Ich popularita sa zrodila zo skutočnosti, že boli ľahko použiteľné, mohli pokryť širokú škálu aplikácií, zneli relatívne dobre a ponúkali širokú paletu spracovania vrátane „prémiových" zásuvných modulov, medzi ktoré patril aj mimoriadne užitočný automatický mixér. od „Dan Dugan Sound Design". Kompatibilita Dante a sloty pre rozširujúce karty umožnili rozšírenie I/O a ich operačné systémy boli prakticky totožné, takže ak ste sa naučili používať QL1, mohli ste ľahko prejsť na CL5.
Pri pohľade na archív súborov svojich show môžeme nájsť súbory na CL aj z mája 2013 a súbory QL z roku 2015(!). Keď sa ešte len QL5 recenzovala cca. 2015 , všimol sme si, že niektoré „klady" zahŕňali kompaktný pôdorys, komplexné spracovanie na konzole a vstavaný Dante protokol, zatiaľ čo „nevýhody" zahŕňali obmedzený počet ovládacích prvkov vo vybraných kanálových sekciách a nedostatok vyhradených DCA faderov. Neskôr sme sa naučili bez toho, aby sme študovali manuál alebo obťažoval niekoho s väčšími znalosťami o systéme ako vytvoriť vlastnú vrstvu faderov pre QL5, ktorá mi umožnila mať 8 DCA faderov a 24 vstupných faderov.
Príbeh dvoch konzol.
To, čo sme v tom čase nevedeli, bolo, že budem môcť otvoriť súbor QL na CL-ke a naopak, dokonca aj bez softvéru na prevod súborov – mazaný ťah od Yamahy. Je pravda, že efektové racky sa medzi súbormi konzoly CL a QL neprenášali vždy, ale väčšina dôležitých nastavení áno, bez ohľadu na kanály.
Ďalšia vec, ktorú by som na týchto stoloch ocenil až o niekoľko rokov neskôr, bola skutočnosť, že aj keď Yamaha urobila update firmvéru na oboch konzolách, naše staršie súbory nikdy nezostarli. Nikdy si nespomínam, že by som načítal USB do CL alebo QL, hľadal som súbor „štartovacieho" súboru a potom som zistil, že súbor je nedostupný z dôvodu nekompatibility firmvéru. To je veľká vec pre zvukárov, ktorí necestujú s konzolami a môžu podliehať len na USB-čko. Dúfam, že toto bude pokračovať aj s novšími Yamahami.
Séria QL a CL odchádza a najnovšie digitálne Yamaha mixpulty a I/O stageboxy od Yamahy DM3, DM7 a RIVAGE resp. RIO D2. Séria DM7 je cenovo pultom CL, no systémy RIVAGE sú jednoznačne zamerané na profesionálov s väčším rozpočtom. Na druhom konci spektra ponúka DM3 malú pracovnú plochu 8+1-fader a predáva sa za chlp pod 2 500€.
To vytvára samozrejme dieru v cenovom rozpätí 3 000€ až 10 000€ dolárov, takže sa nemôžem legitímne spýtať, či sa už pracuje na DM5?
Všetky sú kompatibilné s Dante, vďaka čomu sú kompatibilné s existujúcim radom stage boxov Yamaha Rio, ako aj s novšou „D2" druhou generáciou Rio, takže ozvučovacie firmy, ktoré prechádzajú na novšie systémy, môžu stále využívať časť svojej existujúcej infraštruktúry. Ešte prekvapivejšie je, že jednotky Gen 2 Rio sú kompatibilné so staršími stolmi série QL a CL – takže ich zatiaľ nepredávajte.
Nový komentár